sunnuntai 24. huhtikuuta 2011

Jeesuksen ruumiin ryöstö – Kaikkien salaliittoteorioiden äiti?



El Greco: Jeesus kantaa ristiään (1580). Kuva Wikipediasta. Yllättävän moni uskoo, että ensimmäiseen kristilliseen pääsiäiseen liittyy huikea salaliitto.


Joel Kontinen

Salaliittoteoriat ovat suosiossa. Etenkin tiedelehdet julistautuvat niiden kannattajiksi silloin, kun niissä kommentoidaan lakiehdotuksia, jotka sallivat kriittisen ajattelun biologian tunneilla. Darvinistien mielestä pahat kreationistit haluaisivat näin syrjäyttää evoluution opetuksen luomisopillaan.

Tällaisella teorialla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Mistä salaliittoteoriat saivat alkunsa? Matteuksen evankeliumi kertoo varhaisesta salaliitosta, jolla on edelleenkin jonkin verran kannattajia, varsinkin skeptikkojen keskuudessa.

Jeesuksen hauta oli tyhjä, mutta ruumista ei näkynyt missään. Tälle piti pikaisesti keksiä jokin pätevältä kuulostava selitys.

Muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut. Silloin nämä kokoontuivat neuvottelemaan yhdessä vanhimpien kanssa ja päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa. He sanoivat sotilaille: ’Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet. Ja jos tämä tulee maaherran korviin, me kyllä lepytämme hänet ja järjestämme niin, ettei teille koidu ikävyyksiä.’ Sotilaat ottivat rahat ja tekivät niin kuin heille oli sanottu. Heidän kertomustaan on juutalaisten keskuudessa levitetty tähän päivään asti.

Selitys on täysin absurdi. Rooma rankaisi vartiopaikallaan nukkuvaa sotilasta kuolemalla. Mutta jos ylösnousemus on liian pelottava ajatus, niin se täytyy jotenkin selittää.

Jeesuksen ruumiin ryöstö ei kuitenkaan ollut varhaisin salaliittoteoria. Genesis kertoo kaikkien salaliittojen äidistä. Paholainen kysyi Eevalta: ”Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" Näin hän sai isoäitimme epäilemään Jumalan hyvää tahtoa.

Tällä Paholaisen keksimällä salaliittoteorialla on yllättävän paljon kannattajia, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jumala on edelleenkin hyvä, ja Hän tahtoo ihmisille yksinomaan hyvää.

Meidän on kuitenkin hyvä muistaa, että Jumala on pyhä ja voimme lähestyä Häntä vain Hänen ehdoillaan.