sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Enkeleitä, avatara, ufoja ja muita new age –uskomuksia



"Tulin pelastamaan teidät tuholta." Brittipariskunta yhdistää uskon jumaliin, new ageen, evoluutioon ja avaruusolentoihin ”uudessa” maailmankatsomuksessaan. Kuva Wikipediasta.



Joel Kontinen

Kun ihmiset luopuvat klassisesta kristinuskosta, tilalle tulee jotain muuta, joka monessa tapauksessa on varsin irrationaalista.

Glenn Harrison-niminen englantilainen herrasmies markkinoi Jill-rouvansa kanssa eksoottisen tuntuista ideologiaa, jossa kristinusko, muut uskonnot, new age, spiritismi ja evoluutio sekoittuvat sakeaksi sopaksi.

Glenn Harrison kutsuu Jill-rouvaansa avataraksi, joka saa transsissa viestejä arkkienkeleiksi olettamiltaan olennoilta. Heidän oppinsa perustuu näihin sanomiin.

Metatron-niminen henkiolento on esimerkiksi paljastanut, että ihmiskunnan päämäärä on jouduttaa universumin evoluutiota, jolloin Luoja oppii uusia asioita lajien kehityksestä.

Harrisonien oppi on kaukana klassisesta kristinuskosta. Heidän mukaansa kaikkien uskontojen kannattajat palvovat samaa jumalaa. Ihmisen ongelma ei ole synti vaan negatiiviset ajatukset, joista meidän pitäisi päästä eroon.

Tällä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Jeesus sanoo olevansa ainoa tie Jumalan luokse.

Apostoli Paavali varoitti väärästä evankeliumista:

Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu.” (Gal. 1:8).

Jossain vaiheessa alkaa tuntua siltä, että Harrisonit ovat lukeneet liikaa Dan Brownia: Heidän mukaansa Magdalan Maria oli Jeesuksen aviopuoliso, jonka piti paeta vainoja Ranskaan. Siellä Maria synnytti kaksoset, Evangelinen ja Sarahin.

Kunnon new age soppa tarvitsee gnostilaisuuden ja evoluution lisäksi myös ufokytkennän. Niinpä Harrisonit tietävät kertoa, että avaruusolennot vierailevat säännöllisesti planeetallamme ja yrittävät pelastaa meidät tuholta.

Harrisonien new age soppa ei suinkaan ole mitään uutta. Evoluution oppi-isistä Alfred Russel Wallace oli spiritisti, ja hiukan myöhemmin jesuiittapappi Pierre Teilhard de Chardin yritti rakentaa evoluutioon perustuvan kvasikristillisen uskomusjärjestelmän.

Meidän päivinämme esimerkiksi vaihtoehtolääketieteestä tunnettu Deepak Chopra ja pastori Michael Dowd ovat new agen hengessä yhdistelleet luovasti uskontoa ja evoluutiota.

Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä,” sanotaan Sananlaskuissa.

Mutta kun Herra korvataan inhimillisillä ajatusrakennelmilla, syntyy new agen hengen mukainen soppa.

Uskottavuus jää kauaksi kulhon ulkopuolelle.

Lähde:

Harrisonien verkkosivut: A New Belief. com