keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Puurim ja darvinismi



Rembrandt van Rijn (1660): Ahasveros, Haman ja Ester. Kuva Wikipediasta




Joel Kontinen

Juutalaiset viettävät tällä viikolla puurimia muistoksi siitä, että Jumala varjeli heidät tuholta kaksi ja puoli vuosisataa sitten, kun he olivat pakkosiirtolaisina Persian valtakunnassa.

Mitä yhteistä on Vanhan testamentin Esterin kirjalla ja darvinistisella evoluutiolla? Ehkä enemmän kuin aavistammekaan.

Vaikka Esterin kirjassa ei edes mainita Jumalaa nimeltä, se osoittaa selvästi, miten Hän varjelee juutalaiskansan pahan Haman-nimisen miehen juonilta.

Esterin kirja on kostettava draama, jonka sankareina on kaksi rohkeaa juutalaista: orpotyttö Ester ja kuninkaan virkamies Mordokai. Kserkses eli Ahasveros hallitsee Persian valtakuntaa. Pian sen jälkeen kun Esteristä tulee kuningatar, Haman juonii surmatakseen Mordokain ja kaikki valtakunnan juutalaiset, vaikka Mordokai on aiemmin paljastanut eunukkien salahankkeen ja näin pelastanut kuninkaan hengen.

Haman käytti satunnaista menetelmää (arvan heittoa) valitessaan päivän, jona juutalaiset olisi tuhottava. Haman oli amalekilainen.

David Klinghofer kertoo kiinnostavia yksityiskohtia Amelekista Evolution News and Views -blogissa:

Hepreankielinen teksti yhdistää Amalekin sanaan “keri,” joka tarkoittaa satunnaista tapahtumaa: “Muista, mitä Amalek teki sinulle matkalla, kun olit lähtenyt Egyptistä, kuinka hän, Jumalaa pelkäämättä, tuli sinua vastaan (karecha) tiellä, kun sinä olit väsynyt ja uuvuksissa, ja eristi sinun yhteydestäsi kaikki heikommat, jotka kulkivat jälkipäässä” (5. Moos. 25: 7-18). Sama heprean kielen kantaverbi voi tarkoittaaa “laimentaa” jonkun intoa, jäähdyttää jonkun uskoa.

Klinghoferin mukaan 1100-luvulla elänyt juutalaissoppinut Rashi eli rabbi Salomo mainitsee kaikki nämä merkitykset kirjoituksissaan:

Hän käytti lähteinä tuhat vuotta vanhempia midrastisia kirjoituksia. Sanalla “Amalek” voi heprean numerologiassa myös olla kätketty merkitys, joka yhdistää sen heprean kielen sanaan safek eli “epäily.”

Mutta Hamanin juoni epäonnistuu, ja kuningas määrää hänet hirtettäväksi. Mordokai korotetaan. Juutalaiset ovat 2500 vuoden ajan viettäneet puurimia muistona siitä, että he pelastuivat kansanmurhalta ja pystyivät sen sijaan kostamaan vihollisilleen.

Aivan kuten Hamanin menetelmä, myös darvinistinen menetelmä on satunnainen. Sekään ei kykene tuottamaan sitä, mitä sen oletetaan, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää alinomainen satuilu.

Esterin kirja osoittaa, että Jumala hallitsee vaikeissaakin olosuhteissa. Skeptikot voivat uskoa, että historia koostuu joukosta satunnaistapahtumia, mutta Esterin koskettava kertomus todistaa, että he ovat väärässä. Jumala, joka loi maailman, myös suojelee ja varjelee kansaansa.

Lähde:

Klinghoffer, David. 2009. A Note on Purim. http://www.evolutionnews.org/2009/03/a_note_on_purim.html.